InEurooppa

Villefranche-sur-Mer ja Ranskan Riviera ihastuttivat keväällä

Villefranche-sur-Mer rannalta päin katsottuna

Väistyvä talvi ja lämmittävä aurinko toivat minulle mieleen viime kevään, kun päädyin pääsiäisen aikaan Ranskan Rivieralle, Cote d’Azurille Villefranche-sur-Mer -nimiseen kaupunkiin. Tuohon aikaan mieleni oli raskas ja kuormittunut henkilökohtaisen elämäntilanteen takia ja kaipasin irtiottoa jonnekin lämpöiseen, pieneen, rauhalliseen ja meren äärellä olevaan paikkaan.

Jostain mieleni sopukoista ajatuksiini hiipi mielikuva kauniista ja merellisestä Ranskan Rivierasta. En ollut ikinä ennen käynyt Ranskassa ja tunnen edelleen kyseistä maata todella huonosti, mutta jotenkin intuitioni kertoi minulle, että sieltä voisi löytyä jokin kotoisa sopukka tähän väliin.

Myös aviomieheni innostui tästä meille molemmille uudesta kohteesta ja muutaman etsinnän jälkeen olin jo päättäväisesti varaamassa meille majoitusta Nizzan itäpuolella olevasta pienestä Ezen historiallisesta kylästä. Tulimme kuitenkin vielä toisiin ajatuksiin, kun tutustuimme Villefranche-sur-Meriin, joka sijaitsee aivan meren rannalla kauniin lahden suojassa. Spontaanin reissumme kohde oli valittu.

Villefranche-sur-Mer ylhäältä

Kun sitten eräänä kevätaamuna tupsahdimme Ranskan maankamaralle ensi kertaa, häkellyin siitä, miten pitkällä kevät siellä jo oli. Musta villatakki kuumotti, kun istuuduimme ranskalaisen uber-kuskin takapenkille ja kerroimme hänelle koordinaatit.

Jo tämän ensimmäisen ensikohtaamisen perusteella sain heittää kliseiset ennakkoluulot tylyistä ja ylimielisistä ranskalaisista romukoppaan: kun ajoimme Nizzan läpi, kuskimme esitteli meille kaupunkia ja selosti, minne täällä kannattaisi suunnata. Kun ajelimme näyttävien, Rivieran rinteillä sijaitsevien mahtipontisten talojen ohi, hän kertoi, ketkä niitä hallitsivat. Yksi ohittamistamme upeista historiallisista taloista kuului tätä nykyä venäläiselle oligarkille. Jossain täällä kuulemma myös Elton John piti yhtä taloistaan.

Villefranche-sur-merin kohdalla kuskimme halusi välttämättä pysähtyä, näyttää meille maisemia ja ottaa meistä ensimmäiset reissun yhteiskuvat. Tältä pysähdyspaikalta näkyi myös viereiseen kuntaan Saint-Jean-Cap-Ferratille, jonka tulisimme kiertämään kävellen seuraavina päivinä.

Ensinäkymä Villefranche-sur-Meriin

Villefranche-sur-Mer on tunnelmallinen pieni kaupunki meren äärellä

Kun varasimme reissua, majoitusvaihtoehtoja Villefranche-sur-Meriin ei ollut mitenkään ihan hirveästi. Lopulta päädyimme varaamaan yksityisen pienen huoneiston sen hyvän sijainnin ja parvekemaisemien perusteella. Omistaapa itsekin tällainen asunto, josta levittäytyy eteen kokonainen Välimeren lahden poukama. Aamuisin kun joimme kahvia kello kahdeksan aikaan parvekkeella, aurinko levittäytyi ensin Villafranche-sur-Merin ylle ennen kuin se otti haltuunsa koko lahden.

Rivieran parvekemaisemat
Parvekenäkymät Rivieralla Villefranche-sur-Merissä

Kevätpäivämme Ranskan Rivieralla koostuivat kävelyistä merenrantoja pitkin sekä ympäristön kaikenlaisesta ihmettelystä ja ihastelusta. Silmäkarkkia oli tarjolla joka puolella: Kun laskeuduimme majapaikaltamme Villefranche-sur-Merin vanhaankaupunkiin, löysimme itsemme punaisten, keltaisten ja mintun sävyisten vanhojen kivitalojen keskeltä. Istahdimme pienen aukion penkille ison lehtipuun alle, seurasimme kaupungin pulujen kokousta ja kuuntelimme samalla seuraavan nurkan takana olevan muusikon soittoa.

Värikäs kuja Villefranche-sur-Merissä
Olli istuu puun alla Villefranche-sur-Merissä
Villefranche-sur-Merin vanhakaupunki

Turkoosin ja sinisen väreissä uinuva meri kutsui uimaan, mutta kun kävin kahlaamassa sen vienoissa aalloissa, hipsin pikaisesti takaisin. Aamut ja illat olivat täällä hiljaisia, mutta päivisin ranskalaiset valtasivat Villefranche-sur-Merin uimarannan.

Uimaranta Villefranche-sur-Mer

Tämä ihastuttava ja sympaattinen merenrantakaupunki vaikutti olevan enemmän sellainen turistien (tuohon aikaan suurin osa oli paikallisia turisteja) suosima päiväretkikohde kuten olimme arvelleet. Minulle käy aina silloin tällöin reissuilla niin, että ihastun Villefranche-sur-Merin kaltaisiin kaupunkeihin ja usein toivoisin, että minulla olisi niissä enemmän aikaa harhailla kuin yhden päiväretken verran. Tällä reissulla olin innoissani siitä, että sain vaellella rauhassa ja myös rauhalliseen aikaan näillä somilla kaduilla ja rannoilla.

Kuja Villefranche-sur-Merissä

Kävellen Saint-Cap-Jean-Ferratia ja muuta rannikkoa ympäri

Tällä reissulla mielentilamme oli sellainen, ettemme kaivanneet ihmeempiä aktiviteetteja tai lähitienoon suurempia ja kuuluisampia kaupunkeja, kuten Nizzaa. Sen sijaan lähdimme kävellen Villefranche-sur-Meristä kahteen eri suuntaan: itään lähtiessämme kiersimme viereisen Saint-Cap-Jean-Ferratin niemen ympäri ja lähtiessämme taas länteen kävelimme tovin edes takaisin Nizzaan päin menevää merenrantareittiä. Ostimme leipomoista evääksi patonkia, keksiä ja macaronsia. Kerran otimme päikkärit merenrannassa. Kaunista oli, minne ikinä silmä kantoikaan.

Kävelymaisemia Ranskan Rivieralla

Yhdellä Saint-Cap-Jean-Ferratin kävelyistä pysähdyimme ekstempore Villa Ephrussi de Rothschildilla, joka on vaaleanpunainen villaunelma keskellä isoa puutarha-aluetta. Ranskalainen paronitar Beatrice de Rothschild rakennutti villan 1900-luvun alussa, ja hän on myös itse asunut villassa. Rakennus toimii nyt museona, jossa on esillä paronittaren keräämää taidetta ja sen ympäristössä pääsee taas tutustumaan villan yhdeksään eri teemapuutarhaan.

Ezen kukkuloilla

Vaikka emme päätyneet majoittumaan Ezeen, poikkesimme siellä kuitenkin yhtenä päivänä. Villefranche-sur-Meristä pääsee hujauksessa Eze-sur-Merin juna-asemalle, jonka läheltä lähdimme kulkemaan Chemin de Nieztsche -nimistä patikkapolkua ylös kukkuloille Ezen historialliseen kylään.

Vaeltelimme hetken päämäärättömästi Ezen keskiaikaisilla kujilla, kunnes halusimme jo poiketa Ezen kasvitieteelliseen puutarhaan, Jardin botanique d’Èzeen. Erilaisten kaktusten, mehikasvien ja veistosten valloittamasta puutarhasta on mielettömän upeat panoramanäkymät yli keskiaikaisen kylän, Rivieran rannikon ja kukkuloiden, kauas meren horisonttiin asti.

Tuijottelin näitä maisemia hämmästyneenä ja samalla teki mieli liittyä kuokkavieraaksi häihin, joita juhlittiin edempänä puutarhan alapuolella olevalla hotellin terassilla. Bilemusiikki kaikui meille puutarhaan asti, kun juhlaväki piti hauskaa näiden eeppisten maisemien ympäröimänä. Yritin kurkottaa kaulaani siinä toivossa, jos vaikka näkisin vilauksen jostain filmitähdestä hotellin terassilla.

Kun jätimme Ezen puutarhan ja kaktukset taaksemme ja palasimme kylän keskiaikaisille kujille, olivat ne jo niin täpötäynnä muita turisteja, että alkoi ahdistaa. Vapaata lounaspaikkaa tuntui olevan mahdoton löytää, joten etsimme lähimmän bussipysäkin ja hurautimme takaisin Villefranche-sur-Meriin.

Jos olet innostunut lukemaan Ezestä lisää, kannattaa kurkata Boarding Time -blogia kirjoittavan Jennin postaus.

Kun nyt vuoden jälkeen palasin muistelemaan tätä reissua, mieleni täyttyi lämmöllä. Tuolla oli ihanan keväistä ja lämmintä huhtikuun puolivälissä ja se mikä pääsi myös yllättämään oli ihmisten ystävällisyyys. Menimme sitten mihin tahansa ravintolaan tai leipomoon, niin kaikkialla meitä palveltiin ilolla ja huomaavaisuudella. Siitäkin huolimatta, että puhuimme ranskaa vain sen mercin verran.

Kannatti kuunnella omaa intuitiota ja antaa spontaanin idean kuljettaa meidät Villefranche-sur-Meriin. Pidin myös siitä, että tälle reissulle ei ollut kummempia suunnitelmia eikä aikataulutuksia, joten päivisin jalat veivät sinne, mikä kunakin aamuna tuntui hyvältä. Ennen reissuja tykkään yleensä tutustua paikkoihin etukäteen, mutta tällä kertaa sekin jäi vähemmälle eikä minulle ehtinyt muodostua kovin paljoa erilaisia mielikuvia ja odotuksia, mikä oli myös virkistävää.

Mieleeni jäi erityisesti tuo idyllinen pieni merenrantakaupunki ja sieltä eteenpäin jatkuvat kävelyreitit, joiden varrella sai tuijotella merta, maistella ranskalaisia eväitä ja jatkaa sitten matkaa, kun siltä tuntui.

Ilta Villefranche-sur-Merissä

Tervetuloa seuraamaan blogiani myös Instagramin puolella.

By

You may also like

16 Comments

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

On kyllä upea sijainti kylällä, ja tosiaan todella upeat näkymät on parvekkeelta! Tuollaisissa näkymässä viihtyisin kyllä hyvin! Ja itse kyläkin näyttää kylllä oikein kauniilta. Tuo on totta, että monesti paikoissa kannattaa yöpyä, jolloin näkee paikan myös rauhallisempana ilman suuria ruuhkia.

5.5.2023 at 19.20 Reply
    • Emilia

Kiitos Mikko kommentista 🙂 Olin kyllä tosi iloinen, että päätettiin majoittua tuolla, vaikka Rivieralla olisi isompiakin kaupunkeja.

8.5.2023 at 15.48 Reply
      • Hannele/ Hipaisuja Maapallolla

Olipa ihanaa kuvausta! Tämän paikan laitan muistiin siltä varalta, kun kaipaan vaeltelua ja mielenrauhaa. Asmuihmisenä rakastan tyhjiä katuja ja rantoja.

13.5.2023 at 17.46 Reply
  • Pirkko / Meriharakka

Näin ainakin jossain määrin sesongin ulkopuolella Ranskan Rivierakin taitaa näyttää parhaat puolensa, oli kaupunki sitten pienempi tai suurempi. Ihanan keväistä, tai siis kesäistä tuolla on ollut!

7.5.2023 at 18.48 Reply
    • Emilia

Tuntui kyllä olevan hyvä ajankohta matkustaa tuonne 🙂 kesällä luulisi väkeä piisaavan.

8.5.2023 at 15.49 Reply
  • Mari / Kodinvaihtaja

Ihanaa kerrontaa sinulla, kuljin matkassasi, alkoi melkein itkettää, kun mietin, että juuri tällaisen juhannusloman Itävaltaan haluan, jos keho ei jaksa vaeltaa tai aivot suorittaa.

8.5.2023 at 05.03 Reply
    • Emilia

Kiitos Mari ihanasta kommentista ja toivon palauttavaa Itävallan matkaa sinulle <3

8.5.2023 at 15.50 Reply
  • Anne | Elämää Nomadina

Kuulostaa olleen juuri sellainen reissu kun tuohon hetkeen on ollut sopiva, eli rentouttava ja virkistävä. Ja siis onhan nuo maisemat tuolla aivan mielettömän upeita! Me ajoimme noita rantateitä ja kylien läpi muutama vuosi sitten, mutta se kun sattui olemaan pahinta sesonsiaikaa, ei jääty majoittumaan noihin rannikon kyliin. Olisi kyllä ihana kiireettömästi kuljeskella ja ihastella kaikkea kaunista aamusta iltamyöhään.

8.5.2023 at 14.43 Reply
    • Emilia

Joo voin kuvitella, että sesonki on tuolla todella vilkasta! Kevät oli siinäkin mielessä hyvä, että ei ollut liian kuuma.

8.5.2023 at 15.51 Reply
  • finintirol

Viehättävän näköistä ja tunnelmallista. Meillä on lähes aina tuon tason matkasuunnittelut, eli ei juuri ollenkaan. Mennään sinne minne intuitio vie ja paikanpäällä vähän samaan tapaan. Näin voi löytää jotain yllättävää ja uutta, jotain muuta kuin iänikuiset ”eiffeltornit” 🙂

10.5.2023 at 07.40 Reply
  • Anna K. - Kaukaa haettua

Ranskan Riviera on mun lempialuetta, niin kaunista ja tyylikästä seutua! Ystävän kanssa ekalla Nizzan matkalla käytiin just tuolla Villefrance-sur-merissä ja ihastuttiin myös. Oih, pääsispä tuonnekin taas takaisin.
    Kivaa kesää sulle! T. Entinen kollega

10.5.2023 at 16.32 Reply
  • Tanja / Tädin ja tytön matkablogi

Tämä on yksi matkablogien parasta antia, tutustua kohteisiin joita ei edes tiedä olevan. Paikka näyttää todella kauniilta.

13.5.2023 at 07.46 Reply
  • Cilla Maria Travel

Riviera on kyllä niin kaunis! Käytiin pikaisesti viikonloppureissulla Nizzassa vuos sitten, ja nyt oli maalis-huhtikuussa pakko palata sinne pariks viikoks, kun etin paikkaa missä kirjoittaa opinnäytetyötä. Minä ihastuin myös Villefranche-sur-Meriin. Menton oli toinen, joka ihastutti kovasti.

13.5.2023 at 09.36 Reply
  • Aila ja Juha

Olipa ihana paikka. Katselin kuvasi kolmeen kertaan, niin upea mielikuva niistä jäi. Monissa lähiympäristön kohteissa olemme kierrelleet (Menton, Monaco, Nizza, Cannes jne), mutta täällä emme ole (vielä) poikenneet. Kiitos vinkistä! Aila

13.5.2023 at 22.22 Reply
  • Heidi / Maailman äärellä

Ihanan kuuloinen rento reissu ja niin kaunista siellä! Olen käynyt siellä vain Nizzassa ja Monacossa ja siitäkin on tosi pitkä aika, joten ehdottomasti panen tämän korvan taakse. Ja ehdottomasti kevät taitaisi olla paras ajankohta näiden suloisten kylien ja maisemien ihasteluun.