InMatkatarinat, Suomi

Kilpisjärvi ja Saanatunturi − ensikertalaisen kokemuksia Käsivarren Lapista

Saanatunturin maisemia Kilpisjärvellä

Aloin muistella viime vuoden kesälomaani, jolloin suuntasin neljän muun reissukaverini kanssa Käsivarren Lappiin, tarkemmin Kilpisjärvelle ja sen luontokohteisiin. Kolmen päivän Kilpisjärvi-visiitillämme ehdimme huhkia saamelaisten pyhälle Saanatunturille, katsastaa komeat maisemat Salmivaaralta ja patikoida Mallan luonnonpuistossa. Malla oli niin lumoava paikka, että olen kirjoittanut siitä erillisen jutun tänne. Koko Kilpisjärvi jätti mieleeni ainutkertaisia kokemuksia maagisissa maisemissa, joihin on ilo palata uuden kesän alussa.

Saanatunturin patikalla kävelemässä

Mökkimajoitusta ja ravintolaillallisia Kilpisjärven rannan läheisyydessä

Viisihenkiselle seurueellemme löytyi hyvä mökkimajoitus Tundrea Holiday Resortilta. Saana-niminen mökkimme sijaitsi aivan Kilpisjärven rannan läheisyydessä, josta oli hulppeat maisemat kohti Saanatunturia ja järveä. Näimme myös Ruotsin ja Norjan valkohuippuisia tuntureita olohuoneen ikkunoista, terassilta ja parvekkeelta.

Mökkimaisema Kilpisjärvellä
Kilpisjärven mökin maisemat

Kun istuimme mökin terassille ja leputtelimme päivän aikana kulutettuja jalkojamme, kuulimme puron solinan ja hipsimme kastamaan jalkaterämme sen raikastavaan virtaan. Yhtenä iltana kävelimme tyttöjen kanssa Kilpisjärven rannan mattolaiturille ihastelemaan pohjoisen loputonta kesäiltaa.

puro Kilpisjärvellä
Kilpisjärven rannassa

Mökillämme oli myös siinä mielessä hyvässä sijainti, että siitä pystyi kävelemään parissa minuutissa Tundrean lomakeskuksen ravintolalle. Myös Kilpisjärven kylän keskusta ja K-Market olivat vain parin sadan metrin päässä. Ravintolan terassilla maistuivat poronkäristys ja niin ikään Lapin herkuilla täytetty pitsa. Tundrean ravintolan lisäksi söimme hyvää paikallista ruokaa myös Kilpisjärven Retkeilykeskuksen ravintolassa, joka oli toimiva lounaspaikka.

pitsa Kilpisjärven Tundrea-ravintolassa
Poronkäristystä Kilpisjärven Tundrea-ravintolassa

Patikointi uljaalle Saanatunturille

Jostain syystä Saanatunturin huiputus ei ollut ikinä kuulunut reissujen haavelistalleni. Niin olisi varmasti ollut, jos olisin etukäteen tiennyt, miten upea patikointipäivä meillä tulisi olemaan sen rinteillä. Saanan kuuluisuudesta huolimatta minulla ei ollut oikein mitään mielikuvia, millaisissa maisemissa reitti kulkee. Sitä parempi ja hienompi oli yllättyä matkan varrella.

Lähdimme Saanalle vievälle reitille Mallan luonnonpuiston pysäköintialueelta. Ensin vastassa oli tunturikoivikkoa, joiden keskellä kulki helppokulkuinen polku. Reitti alkoi mennä hieman jyrkemmäksi, kunnes pääsimme harppomaan juuri uusituilla portailla ja syke alkoi nousta pikkuhiljaa. Portaiden jälkeen maasto oli epätasaisempaa ja kivikkoista, joten nilkkaa tukevat patikointikengät olivat tarpeen. Niin tosin olivat myös rakkolaastarit, sillä jo nousuosuudella rakot alkoivat kolkutella kantapäissäni. Toisen jalan rakolla jouduin lopulta sinnittelemään reissun loputkin patikat.

Saanatunturin reitin alkupää
Maisemia Saanatunturin reitin varrelta

Nousu kaltevan tunturin rinnettä ylös tuntui yllättävän pitkältä, mutta aina kun kurkisti oman olkansa yli, sai nähdä Kilpisjärveä ympäröivät huudit. Aurinkorasvaa piti välillä lisätä ja vettä hörpätä, sillä niin kaunis päivä sattui Saanan huiputuksellemme. Kun olimme päässeet viralliselle huipulle ja jättäneet omat terveisemme sinne, lähdimme etsimään sopivaa syvennystä lounaan valmistamiseen ja syömiseen. Löysimme maisemilla katetun lounasspotin tunturin rinteestä Kilpisjärven kylän ja järven puolelta.

Saanatunturin huikeat maisemat
Saanatunturin huippu
Saanatunturin huipulla
Saanatunturin päällä
Maisemat Saanatunturilta Kilpisjärvelle
Lounaspaikka Saanalla

Kaikkine pysähdyksineen viihdyimme Saanatunturin patikalla vajaa viisi tuntia. Urheilukellooni kertyi matkaa vajaa yhdeksän kilometriä. Reitin virallinen pituus on kahdeksan kilometriä. Tunturin voi varmasti huiputtaa paljon tehokkaammassakin ajassa, mutta tällainen kiireetön retkipäivä oli enemmän meidän mieleemme. Saanan edestakaisella patikalla oli jonkun verran muitakin retkeilijöitä samaan aikaan. Kuuluisa maamerkki kiinnosti kaikenikäisiä retkeilijöitä ja seurueita.

Maisemat Saanatunturilta
Lunta Saanatunturin päällä
Saanatunturin portaat

Salmivaaralla voi ottaa Kilpisjärven maisemat haltuun

Mökiltämme pääsimme alle puolessa tunnissa kipuamaan Salmivaaralle, joka on lyhyeen kävelyyn sopiva lenkki, mutta jolla näkee kuitenkin upeita maisemia ja saa hieman sykettä kohoamaan. Salmivaaran polku kulkee ensin pururataa pitkin ennen kuin se lähtee nousemaan tunturikoivikkoon. Nousu on välillä jyrkkä, mutta tällä etapilla pärjäsi mielestäni hyvin tavallisilla lenkkareilla.

Matkalla Salmivaaralle

Muistan, miten Salmivaaran päältä oli hauska katsella lumihuippuisia tuntureita t-paitakelillä. Maiseman väritys kertoi, että nurkan taakse jääneet talvi ja kevät kohtasivat kesän myös tuolla Suomen pohjoisessa kolkassa.

Salmivaaran upeat maisemat Kilpisjärvelle
Salmivaaralta näkee komeasti Saanan

Kaiken kaikkiaan Enontekiön Kilpisjärvellä vietetyistä päivistä jäi todella ihanat muistot. Se tallentui mieleeni yhtenä vaikuttavimmista ja kauneimmista kohteista. Tuntui kuin olisin viettänyt nuo päivät jossain kaukana ulkomailla tai talsinut satukirjan sivuilla. Upealla säällä ja vähäisellä määrällä hyttysiä on varmasti myös merkittävä vaikutus näihin aurinkoisiin muistoihin 😉

Kesäkuun 2020 lopussa toteutettu pohjoisen road tripimme jatkui Kilpisjärveltä Norjan Lyngeniin. Kokonaisuudessaan kymmenen päivää kestäneestä reissustamme voit lukea lisää seuraavista blogijutuistani:

+ Tsekkaa myös Luontoon.fi: Kilpisjärven ja Käsivarren reitit

By

You may also like

10 Comments

• Mikko / Matkalla Missä Milloinkin

Oliko tässä kuvia useammalta päivältä? Jos oli, niin ihan mahtava tuuri teillä käynyt säiden suhteen, kun kaikissa aurinko näyttäisi paistavan lähes pilvettömältä taivaalta! Me kävimme myös Saanalla viime kesänä, mutta Mallan luonnonpuisto säväytti vielä enemmän, vaikka Saanalle kipuaminenkin oli hieno kokemus. Pidin Mallasta itse asiassa niin paljon, että tarkoitus olisi lähteä sinne myös ensi syksyn ruska-aikaan. Tein Saanalla muuten saman havainnon, että kaikenikäisiä retkeilijöitä oli liikkeellä.

29.5.2021 at 11.20 Reply
    • Emilia

Kiitos Mikko kommentista ☺ Joo nämä kuvat taitavat olla kahdelta eri päivältä. Käytiin tosiaan myös Mallassa, joka oli munkin lemppari. Silloin sää oli yhtä hyvä kuin näissä, joten jep, kävi todella hyvä tuuri 😄
      Malla ruska-aikana kuulostaa jo ajatuksena super hienolta! Kiitos ideasta, täytyypä itsekin suunnistaa sinne joskus silloin, niin tulisi nähtyä sitten se ja Kilpisjärvi kahtena eri vuodenaikana.

29.5.2021 at 12.24 Reply
  • Teija / Lähdetään taas

Tuolla on kyllä sitten ihan tosi kaunista! Olen aikuisiällä ollut vain kerran kesällä Lapissa, enkä silloinkaan ihan tuolla, vaan ihan päälaella. Olisi kyllä ihanaa päästä matkustamaan tuonne suunnallekin!

30.5.2021 at 11.44 Reply
  • Sini matkakuumeessa

Lapsena vietin tuolla monet talvilomat ja muutaman kesän. Ne maisemat tuntuivat silloin olevan kuin toisesta maailmasta.

30.5.2021 at 22.36 Reply
  • Anna

Huikeat maisemat tuolta möksältä! Ehdottomasti Lapin bucket listalla sitten, kun joskus sinne suuntaan päästään.

31.5.2021 at 05.15 Reply
  • Eveliina / Reissukuume

Huikeat kuvat ja kiva muistelupostaus 🙂 Tätä oli kiva lukea! Hölmö kysymys, mutta milloin olitte tuolla? Oliko paljon ötököitä? 😀

31.5.2021 at 06.41 Reply
  • Tiina Johanna / Kookospalmun Alla

Ai että miten ihanat maisemat ja kaunis Saanatunturi! 🙂 Ihastuin itsekin ikihyviksi viime vuonna noihin maisemiin, kun kesällä teimme roadtripin Kilpisjärven kautta Norjaan. Nyt ajoimme vain läpi ja ohi, mutta ensi kerralla olisi toiveena pysähtyä nauttimaan myös Saanatunturista ja näistä Kilpisjärven maisemista enemmän, ennen rajan ylitystä. Kiva tietää myös hieman Saanan reitistä etukäteen, niin tietää varautua oikeilla varusteilla. Upeita kuvia! 🙂

3.6.2021 at 02.01 Reply
  • Pirkko / Meriharakka

Kivan kesäistä – ja tosiaan, kuten joku jo kommentoikin – teillä oli keskiverto Suomen kesää ajatellen hyvä tuuri ilmojen suhteen.
    Kuten ilmeisesti myös majoituksen suhteen.

3.6.2021 at 19.00 Reply
  • Merja / Merjan matkassa

Kesällä olisi tarkoitus mennä noille kulmille, joten oli kiva lukea teidän reissusta. Kävisipä meille yhtä hyvä tuuri säiden suhteen. Maisemat ovat kyllä vertaansa vailla – todella upeita!

4.6.2021 at 21.13 Reply
  • Sonja | FIFTYFIFTY

Niin huikaisevan kaunista! Saanan näkeminen sykähdyttää jo pelkkien kuvien perusteella. 🙂 Ei olisi tosiaan tullut itsellenikään mieleen, että Suomesta käsin voi tuijotella noin jylhiä lumihuippuisia vuoria, mutta tarkemmin ajatellen se käy ihan järkeen! 😀 Saana ja muu Käsivarren Lappi on ehdoton must-see itsellenikin.